Translate

Saturday, September 7, 2013

ច្បាប់​ខ្មែរ​មិន​មាន​ចែង​ឲ្យ​និរាករណ៍​ច្បាប់​ចាស់​ចំៗ​ទេ

ច្បាប់​ខ្មែរ​មិន​មាន​ចែង​ឲ្យ​និរាករណ៍​ច្បាប់​ចាស់​ចំៗ​ទេ

ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍ ០៦-០៩-២០១៣ 
 
130906_08
លោក ផែង ហេង មេធាវីនៅក្រុមមេធាវី BBC LAW FIRM។ រូបថត សហ​ការី
លោក ផែង ហេង មេធាវី​បម្រើការ​នៅ​ក្រុម​មេធាវី BBC LAW FIRM ការិយាល័យ ស្ថិត​នៅ​សង្កាត់ ទួលស្វាយ​ព្រៃ១ ខណ្ឌ​ចំការមន រាជធានី​ភ្នំពេញ។ លោក​មេធាវី​កើត​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៦៩ នៅ​ភូមិ ព្រែកតាបែន ឃុំ ព្រះ​ប្រសប់ ស្រុក ខ្សាច់កណ្តាល ខេត្ត កណ្តាល។ លោក​ជា​កូន​ទី ៣ ក្នុង​បង​ប្អូន​ចំនួន ៤ នាក់ នៅ​ក្នុង​គ្រួសារ។ លោក​បាន​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​មហា​វិទ្យាល័យ ១-​បរិញ្ញាបត្រ គីមីវិទ្យា​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩៥, ២-បរិញ្ញាបត្រ នីតិសាស្ត្រ​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ ភូមិន្ទ​នីតិសាស្ត្រ និង​វិទ្យាសាស្ត្រ​សេដ្ឋកិច្ច នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩៨ និង ៣-បរិញ្ញាបត្រ​ជាន់​ខ្ពស់ (អនុ​បណ្ឌិត) នីតិសាធារណៈ​សាកល​វិទ្យាល័យ​បញ្ញាសាស្ត្រ​កម្ពុជា​ឆ្នាំ ២០០៦។

លោក មេធាវី ផែង ហេង បាន​ផ្តល់​កិច្ច​សម្ភាស ពិសេស​ជាមួយ​កាសែត ភ្នំពេញ ប៉ុស្តិ៍ ជុំវិញ​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់ ការ​កាត់​សេចក្តី​របស់​តុលាការ និង​ការ​ពង្រឹង​នីតិរដ្ឋ ក្នុង​ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ដែល​មាន​ខ្លឹមសារ​ជា​អាទិ៍ ដូច​ខាង​ក្រោម​នេះ ៖

លោក​បាន​ក្លាយ​ជា​មេធាវី​នៅ​ឆ្នាំ​ណា?
ខ្ញុំ​ចូល​ប្រកប​វិជ្ជាជីវៈ​មេធាវី​នៅ​ឆ្នាំ ២០០៨។

ក្នុង​អាជីព​ជា​មេធាវី​នេះ ភាគ​ច្រើន​តើ​លោក​ការពារ​លើ​ប្រភេទ​រឿង​ក្តី​អ្វី​ជា​ពិសេស? (រឿង​ព្រហ្មទណ្ឌ រឿង​ស៊ីវិល​ឬ​សេដ្ឋកិច្ច) និង​ធ្លាប់​ជួយ​ការពារ​ក្តី​បាន​ប៉ុន្មាន​ករណី​ដែរ?
ក្នុង​ពេល​ប្រកប​វិជ្ជាជីវៈ​មេធាវី គឺ​ខ្ញុំ​ការពារ​រឿង​ក្តី​ទូទៅ​ទាំង​រឿង​ព្រហ្មទណ្ឌ ទាំង​រឿង​ស៊ីវិល។ រឿង​ព្រហ្មទណ្ឌ​ប្រមាណ ៥០ រឿង ហើយ​រឿង​ស៊ីវិល ប្រមាណ​ជាង ៣០ រឿង។ ក្រៅ​ពី​នេះ គឺ​ពិគ្រោះ​យោបល់​ច្បាប់​ក្រុមហ៊ុន និង​កិច្ចសន្យា។

ក្នុង​ចំណោម​សំណុំ​រឿង​ធំៗ​ដែល​លោក បាន​ការពារ តើ​លោក​ធ្លាប់​ជួប​សំណុំ​រឿង​ធំៗ និង​ជន​ជាប់​ចោទ ឬ​ជន​រងគ្រោះ​សំខាន់ៗ គួរ​ឲ្យ​កត់​សម្គាល់​ណា​ខ្លះ តើ​លោក​អាច​បញ្ជាក់ ប្រាប់​បាន​ទេ?
ក្នុង​ចំណោម​សំណុំ​រឿង​ធំៗ​ដែល​ខ្ញុំ​បាន ការពារ​ភាគ​ច្រើន​ជា​រឿង​ព្រហ្មទណ្ឌ បទ​ឧក្រិដ្ឋ​ដែល​កូន​ក្តី​ភាគ​ច្រើន​ជា​ជន​បរទេស មាន​ជនជាតិ កូរ៉េ អាហ្វ្រិក អាមេរិក ជាដើម និង​ខ្មែរ​ប្រមាណ ៣០ ភាគរយ។ ខ្ញុំ​សុំ​រក្សា​សិទ្ធិ​មិន​ប្រាប់​ឈ្មោះ​កូន​ក្តី​ទេ។

តើ​លោក​គិត​ថា អ្វី​ជា​ការ​ប្រឈម​នៅ​ក្នុង​ការ​បំពេញ​តួនាទី​ជា​មេធាវី​របស់​លោក​កន្លង​មក​និង​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ?
ជា​មេធាវី ខ្ញុំ​បាន​កត់​សម្គាល់​ឃើញ​មាន​បញ្ហា​ប្រឈម​ជា​អាទិ៍ ចំពោះ​បទ​ល្មើស​ព្រហ្មទណ្ឌ ការ​ស៊ើប​អង្កេត ច្បាប់​តម្រូវ​ឲ្យ​តុលាការ យក​របាយ​ការណ៍​ស៊ើប​អង្កេត​របស់​ប៉ូលិស​ធ្វើ​ជា​មូលដ្ឋាន ដាក់​បន្ទុក​ក្នុង​ការ​ចោទ​ប្រកាន់​ជន​ត្រូវ​ចោទ រហូត​ដល់​មាន​ភ័ស្តុតាង​ផ្ទុយ។ ការ​ស្វែង​រក​ភ័ស្តុតាង​ផ្ទុយ​នេះ ជន​ត្រូវ​ចោទ​ក្តី ឬ​មេធាវី​ក្តី គឺ​ពិបាក​ស្វែង​រក​ណាស់ ពីព្រោះ​ស្រុក​ខ្មែរ​សាក្សី​មិន​ចង់​ចូល​មក​បំភ្លឺ​ក្នុង​តុលាការ​ទេ ជា​ពិសេស​រឿង​បទ​ឧក្រិដ្ឋ​ធំៗ​នេះ​តែ​ម្តង ឬ​មួយ​ចៅក្រម​ខ្លះ​យល់​ឬ​គិត​ថា ភ័ស្តុតាង​ឬ​សាក្សី ឬ​ការ​អះអាង​ខ្លះ​របស់​ជន​ត្រូវ​ចោទ​ឬ​មេធាវី គឺជា​លេស​ដោះ​បន្ទុក។
រឿង​ក្តី​ខ្លះ​ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋប្បវេណី​រាយការណ៍​ដាក់​បន្ទុក​នៅ​ ការិយាល័យ​ប៉ូលិស​តែ​ម្តង​គត់ ហើយ​រាល់​ដំណាក់កាល​ស៊ើប​អង្កេត​បន្ត​បន្ទាប់​មក​ទៀត និង​ពេល​សវនាការ គាត់ មិន​បាន​ចូល​រួម​ទេ។ នេះ​ជា​ហេតុ​ធ្វើ​ឲ្យ​អង្គ​សវនាការ​ពិចារណា​តែ​លើ កំណត់​ហេតុ​របស់​ប៉ូលិស បើ​ទោះ​ជា​ចង់​សួរ​អង្គ​ហេតុ​លើស​ពី​នេះ ក៏​មិន​អាច​សួរ​បាន។ ចំពោះ​ដំណើរការ​រឿង​ក្តី ជា​ពិសេស​រឿង​រដ្ឋប្បវេណី ដោយ​សារ​តុលាការ​មាន​សមត្ថកិច្ច​លើ​រឿង​ក្តី​ទាំង​អស់​ដូច​នេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​រឿង ​ក្តី​ទាំង​អស់​ប្រមូល​ផ្តុំ​មក​សាលា​ដំបូង​តែ​មួយ​កន្លែង​ទើប​ចាត់ការ​មាន​ ការ យឺត​យ៉ាវ រាប់​ឆ្នាំ​ចំពោះ​រឿង​ក្តី​ខ្លះ។

សព្វ​ថ្ងៃ​តើ​លោក​គិត​ថា ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់ នៅ​ក្នុង​ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា មាន​ស្ថានភាព​យ៉ាង​ណា​ដែរ? លោក​មាន​មតិ​ឬ​យោបល់​យ៉ាង​ណា?
ច្បាប់​ខ្មែរ​មិន​ដែល​មាន​ចែង​ឲ្យ និរាករណ៍​ច្បាប់​ចាស់​ណា​មួយ​ឲ្យ​ចំ​ទេ គឺ​គ្រាន់​តែ​ចែង​ថា បើ​ផ្ទុយ​នឹង​ច្បាប់​ថ្មី គឺ​ចាត់​ទុក​ជា​និរាករណ៍។ ច្បាប់​អាច​អនុវត្ត​បាន​គ្រប់​ជ្រុង​ជ្រោយ មិន​បារម្ភ មាន​បទ​ល្មើស គ្មាន​ច្បាប់​ដាក់​ទោស​ទេ ថ្វី​ដ្បិត​យើង​នៅ​ខ្វះ​ច្បាប់​ស្តី​ពី​ការ​គ្រប់​គ្រង​ស្ថាប័ន​និង មន្ត្រី​អនុវត្ត​ច្បាប់​មួយ​ចំនួន។ យើង​គ្រាន់​តែ​ពង្រឹង និង​ធ្វើ​វិសោធនកម្ម​ច្បាប់​មាន​ស្រាប់​ឲ្យ​ច្បាប់​ឬ​មាត្រា​ច្បាប់​ខ្លះ​ ឲ្យ​បំពេញ​ឲ្យ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ហើយ​បំពេញ​បន្ថែម​ដោយ​ច្បាប់​ខ្លះ​ឲ្យ​ដើរ​ទាន់​ការ​វិវឌ្ឍ​នៃ​ស្ថាប័ន​និង​ ច្បាប់​អន្តរជាតិ។

តើ​លោក​យល់​ថា ការ​កាត់​ក្តី​របស់​តុលាការ​លុះ​ដោយ​គតិ​ច្បាប់​និង​យោង​តាម​មាត្រា​ច្បាប់​របស់​កម្ពុជា​ត្រឹម​ត្រូវ​ដែរ​ទេ?
សមត្ថភាព​មន្ត្រី​កំពុង​បម្រើការ​ក្នុង​វិស័យ​យុត្តិធម៌ និង​តុលាការ​ខ្មែរ​មិន​អន់​ទេ។​ចំណុច​ដែល​សាធារណជន​មើល​ឃើញ​ថា​អន់ ឬ​ថា​ការ​សម្រេច​សេចក្តី​មិន​យុត្តិធម៌​នោះ​គឺ​ដោយ​សារ​ពួក​គាត់​មើល​ឃើញ​ លទ្ធផល​មួយ​ជ្រុង នៃ​សេចក្តី​សម្រេច​ពាក់​ព័ន្ធ​រឿង​ក្តី មួយ​ចំនួន ដែល​គាត់​មើល​ឃើញ​អ្នក​មាន​អំណាច មាន​លុយ​លូក​និង​យល់​ថា ទង្វើ​នេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​បាត់បង់​ឯករាជភាព​របស់​ចៅក្រម។ តែ​ខ្ញុំ​សង្ឃឹម​ថា អនាគត​ឆាប់ៗ​នេះ​ពួក​គាត់​នឹង​យល់​និង​មើល​ឃើញ អ្នក​មាន​អំណាច​មាន​លុយ មិន​មាន​ឥទ្ធិពល​លើ​មន្ត្រី​បម្រើការ​ក្នុង​វិស័យ​យុត្តិធម៌ និង​តុលាការ​ខ្មែរ​ឡើយ។

តាម​លោក​មេធាវី តើ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​មាន​ច្បាប់​គ្រប់​គ្រាន់​ដើម្បី​ការពារ​ផល​ប្រយោជន៍​អ្នក​វិនិយោគទុន ពាណិជ្ជករ​បរទេស ឬ​សម្រាប់​កាត់​សេចក្តី លើ​វិវាទ​ដែល​ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​ការ​វិនិយោគ​ទុន ការ​ធ្វើ​ពាណិជ្ជកម្ម​ហើយ​ឬ​នៅ?
សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​មាន​ច្បាប់​គ្រប់​គ្រាន់​សម​ល្មម​ដែរ​ហើយ ប៉ុន្តែ​បើ​និយាយ​ពី​ច្បាប់​ដើម្បី​ការពារ​ផល​ប្រយោជន៍​អ្នក​វិនិយោគទុន ឬ​ពាណិជ្ជករ​បរទេស ឬ​ក៏ សម្រាប់​កាត់​សេចក្តី​លើ​វិវាទ​ដែល​ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​អ្នក​វិនិយោគទុន ឬ​ពាណិជ្ជករ​នោះ​នៅ​មិន​ទាន់​គ្រប់​គ្រាន់​ទេ។ អ្វី​ដែល​សាធារណជន​មើល​ឃើញ​ថា មិន​ទាន់​គ្រប់​គ្រាន់​នោះ គឺ​ដោយ​សារ​កម្ពុជា​យឺត​យ៉ាវ ក្នុង​ការ​បង្កើត​ស្ថាប័ន​អនុវត្ត​ច្បាប់​មួយ​ចំនួន​ហើយ​និង​ការ​ធ្វើ​កំណែ​ ទម្រង់​ស្ថាប័ន​មិន​ទាន់​ឆ្លើយ​តប​នឹង​ការ​វិវឌ្ឍ​ច្បាប់​និង​ស្ថាប័ន​ អន្តរជាតិ​នៅ​ឡើយ។

ចំណុច​សំខាន់​គឺ ដោយសារ​ជំនឿ​ទុក​ចិត្ត​របស់​អ្នក​វិនិយោគ​ទុន​ឬ​ពាណិជ្ជករ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ នេះ​ដោយសារ​តែ​ពួក​គេ​យល់​ថា ស្ថាប័ន​និង​មន្ត្រី​អនុវត្ត​ច្បាប់ ជា​ពិសេស​ស្ថាប័ន​តុលាការ​មិន​ទាន់​ឯករាជ្យ​ទាំង​ស្រុង​ដាច់​ចេញ​ពី​ស្ថាប័ន ​ដទៃ​ទៀត និង​កំពុង​រង​ឥទ្ធិពល​ពី​អ្នក​មាន​អំណាច និង​មាន​លុយ​កាក់។

ដើម្បី​ចូល​រួម​លើក​តម្កើង​ការ​គោរព និង​អនុវត្ត​ច្បាប់ និង​ជំរុញ​នីតិរដ្ឋ​នៅ​កម្ពុជា តើ​លោក​យល់​ឃើញ​ឬ​មាន​សំណូមពរ​យ៉ាង​ណា​ខ្លះ ទៅ​មេ​ដឹក​នាំ​ប្រទេស​អាណត្តិ​ថ្មី ដែល​នឹង​ប្រសូត​ចេញ​ពី​ការ​បោះឆ្នោត​លើក​នេះ?
ដើម្បី​លើក​តម្កើង គោរព និង​អនុវត្ត​ច្បាប់​ឲ្យ​ទៅ​ជា​នីតិរដ្ឋ​នៅ​កម្ពុជា ខ្ញុំ​សូម​ឲ្យ​គ្រប់​គណបក្ស​នយោបាយ​ទាំង​អស់ ជា​ពិសេស​គណបក្ស​កាន់​អំណាច ដែល​ត្រូវ​បាន​ប្រសូត ចេញ​ពី​ការ​បោះឆ្នោត​ឆ្នាំ ២០១៣ នេះ ត្រូវ​ដាក់​ចេញ​នូវ​នយោបាយ​ច្បាស់​លាស់​មួយ​ប្រកាស​ជា​សាធារណៈ​ថា៖ មិន​យក​និង​មិន​ទទួល​យក​ស្ថាប័ន​តុលាការ​និង​មន្ត្រី​តុលាការ ឲ្យ​បម្រើ​ឬ​ចូល​ពាក់​ព័ន្ធ​ជាមួយ​នឹង​គណបក្ស​នយោបាយ​គ្រប់​រូបភាព ឬ​ធ្វើ​ជា​សមរភូមិ​ប្រយុទ្ធ​របស់​អ្នក​នយោបាយ អ្នក​មាន​អំណាច និង​អ្នក​មាន​លុយ​ឡើយ។ ត្រូវ​ធានា​ការ​អនុវត្ត​អំណាច​ឯករាជ្យ​របស់​តុលាការ និង​មិន​ជះ​ឥទ្ធិពល​លើ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក រវាង​អំណាច នីតិប្រតិបត្តិ អំណាច​នីតិប្បញ្ញត្តិ និង​អំណាច​តុលាការ។ ត្រូវ​ទុក​ឲ្យ​មន្ត្រី​តុលាការ​និងម​ន្ត្រី​មុខ​ងារ​សាធារណៈ​បំពេញ​ការងារ​ ដោយ​អព្យាក្រឹត និង​មិន​ឲ្យ​បម្រើ​ឬ​ចូល​ពាក់ព័ន្ធ​ជាមួយ​នឹង​គណបក្ស​នយោបាយ​ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ ​សាធារណជន​ទូទៅ​បាត់​បង់​ជំនឿ​លើ​ស្ថាប័ន​តុលាការ​នៅ​កម្ពុជា​ត​ទៅ​ទៀត៕

No comments:

Post a Comment